1.0 Aby zainstalować Prestashop na komputerze potrzebujesz: - Obsługiwany system operacyjny: Windows, Mac i Linux
- Przygotowany pakiet: Wamp (for Windows) lub Xampp (for Windows i Mac)
lub - Serwer Web: Apache 1.3, Apache 2.x, Nginx lub Microsoft IIS
- Zainstaluj i aktywuj PHP 5.1+
- Zainstaluj MySQL 5.0+ i stwórz bazę danych.
OPCJONALNIE - Podczas konfiguracji PHP, należy zwrócić się do dostawcy, aby ustawić memory_limit "64M", file_max_upload_size "16M".
- Opcjonalne rozszerzenia PHP: GD, cURL, SimpleXML, SOAP
1.1 Aby zainstalować PrestaShop w sieci potrzebujesz:- Nazwę domeny
- Serwer Web: Apache 1.3, Apache 2.x, Nginx lub Microsoft IIS
- Zainstaluj i aktywuj PHP 5.1+
- Zainstaluj MySQL 5.0+ i stwórz bazę danych.
- Dostęp do serwera FTP (poproś o dostęp)
OPCJONALNIE - Podczas konfiguracji PHP, należy zwrócić się do dostawcy, aby ustawić memory_limit "64M", file_max_upload_size "16M".
- Certyfikat SSL jeśli planujesz zarządzanie wewnętrznymi płatnościami (i nie używasz np. PayPal).
- Opcjonalne rozszerzenia PHP: GD, cURL, SimpleXML, SOAP
- W celu polepszenia wydajności:MemCached, mcrypt PHP extension
1.2 Tworzenie bazy danych dla sklepu.W panelu administracyjnym serwera (logujemy się do niego w przeglądarce wykorzystując dane przydzielone wraz z serwerem) należy odszukać zakładkę dodawania bazy MySQL lub poprzez phpmyadmin, wybrać opcję DODAJ BAZĘ DANYCH i utworzyć ją przypisując kolejno wszystkie potrzene dane jak :
nazwa bazy danych
urzytkownik bazy danych
1.3 Przesyłanie plików sklepu na serwer za pomocą klienta ftp np. FileZilaKolejnym krokiem będzie przesłanie wszystkich plików na serwer do wybranego katalogu (np. public_html/prestashop). Możemy użyć dowolnego programu do przesyłania plików jednak ja polecam FileZila pobieramy program i instalujemy na naszym komputrze (pobrać można np tu
FILEZILLA). Instalujemy i uruchamiamy program i w górnym jego oknie wpisujemy dane dostępowe do serwera poprzez ftp (dane takie otrzymujemy wraz z serwerem lub sami nadajemy w panelu administracyjnym serwera). Dane które będą potrzebne w celu połączenia się to:
adres serwera ftp
login ftp
hasło ftp
Po wpisaniu danych wybieramy łączenie i czekamy chwilę na wyświetlenie katalogów w prawym środkowym oknie programu. Przechodzimy do katalogu w którym znajdował się będzie sklep lub tworzymy taki jeśli takiego nie ma. Klikając dwukrotnie przechodzimy do utworzonego katalogu i przesyłamy tam wszystkie pliki sklepu - można to wykonać metodą zaznaczenia wszystkich plików i przeciągnięcia do okna.
1.4 Nadawanie Praw plików CHMODPodczas połączenia przez FTP z Twoim serwerem upewnij się, ze następujące foldery PrestaShop posiadają odpowiednie uprawnienia - ‘write’ (“CHMOD 777”):
/config,
/upload,
/download,
/tools/smarty/compile -
v.1.4.x /cache/smarty/compile -
v.1.5.x - ale nie nadawaj uprawnień rekursywnie (dla ich podfolderów).
Następnie sprawdź uprawnienia i jeśli trzeba to najdaj im atyrbut ‘write’ rekursywnie(razem z ich podfolderami):
/img,
/mails,
/modules,
/themes/prestashop/lang -
v.1.4.x /themes/default/lang -
v.1.5.x /translations
1.5 Instalacja na stronieOtwietamy przeglądarkę internetową i wpisujemy adres naszego sklepu np.
http://localhost/sklep - pojawi się okno instalacji sklepu (jeśli okno instalacyjne nie pojawi się dopisz /install do adresu "
http://localhost/sklep/install").
1 - W pierwszym oknie wybieramy język polski i przechodzimy dalej klikając na dole w przycisk DALEJ.
2 - Krok drugi przedstawia "System i prawa dostępu". Widzimy tutaj czy wymagania serwera są spełnione oraz czy prawa plików i katalogów są odpowiednio nadane - jeśli nie to musimy to zmienić tak jak opisałem w instrukcji 1.4 - wszystkie muszą być podświetlone w kolorze zielonym po czym przechodzimy do kroku 3.
3 - Teraz musimy wpisać dane bazy danych jaką utworzyliśmy na samy początku
4 - Wypełniamy zgodnie z informacjami o jakie prosi nas krok 4 - logo sklepu możemy ustawić w tym kroku (rozmiar zalecany to 230/75 pikseli) lub w pózniejszym etapie poprzez ftp (będzie opisane dalej) i przechodzimy do kroku 5 - podsumowania
5 - Podsumowanie i informacje. Krok 5 podsumowuje wpisane przez nas dane w kroku 4 oraz informuje o konieczności wykasowania katalogu install w serwera (robimy to podobnie jak wgrywaliśmy pliki na serwer - teraz na katalogu INSTALL klikamy Prawym Klawiszem Myszy (PKM) i wybieramy opcję "Usuń") oraz zmianie nazwy katalogu administratora na nazwę własną proponuję pozostawić admin i dopisać np jakąś cyfrę lub słowo - coś co łatwo zapamiętamy - będzie to potrzebne aby wejśc do panelu administracyjnego - ja nadam nazwę admin_sklep (aby zmienić nazwę podobnie jak kasowanie i wgrywanie - robimy to w programie FileZila - klikamy PKM na katalogu admin i wybieramy "Zmień nazwę"). Teraz po wykonaniu tych dwóch czynności możemy przejść do sklepu lub panelu administracyjnego
Sklep - jest to adres pod jakim umieściliśmy pliki na serwerze a więc w moim przypadku
http://localhost/sklepPanel Administratora (PA)- jest to adres sklepu nadmisany nazwą jaką nadaliśmy katalogowi admin czyli w moim przypadku
http://localhost/sklep/admin_sklep. Logowanie do PA odbywa się przy pomocy danych z kroku 4 instalacji sklepu - dane te można zmienić w PA.
Jeżeli ktoś zauważył jakieś błędy proszę o info. Poradnik ten będzie jeszcze rozbudowany o zrzuty ekranu dla wersji 1.4.x oraz 1.5.x.